Ett av flertalet “mystiska” försvinnanden var ju Caje. Man trodde att ryssarna eller möjligen tyskarna sänkt eller kapat henne. Inte ett spår efter henne var att finna innan en av besättningen flöt iland på Öland. Idag tror man hon ligger mellan Ölands Södra udde och Utklippan på 58 meters djup.
Fakta | |
Typ | Slätskonert, 3-mastad |
Material | Stål |
Tonnage | 135,75 brt, 99,55 nrt, 185 dwt |
Mått | 29,97 x 5,92 x 2,75 meter Djup i rum: 2.15 m |
Maskin | 100 Hkr (1916) |
Fart | |
Byggd | 1909 vid Gebr. Barkmeijer, Noordhorn, Holland |
Beställare | Fjeert Arnes Visser, Groningen, Holland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5490 |
Signal | SKAD / JTKV |
Klassad | |
Assurans | Försäkrings AB Mälaren |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Ranja,(Dag Sund�n-Cullberg), Stockholm |
Befälhavare | Sven Valdemar Dahlström, Gävle |
Besättning | 5 man alla omkom |
På resa | Karlshamn – Saltor (Pataholm) |
Förlist | 1942-11-27 |
Plats | Mellan Ölands Södra udde och Utklippan |
Orsak | Okänd, Förlist med man & allt i storm eller mina |
Last | 190 ton Okrossade bomullsfrökakor |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | HILLECHIENA – UNO |
HISTORIK
Caje byggdes 1909 i Noordhorn, Holland som HILLECHIENA och kom till Sverige 1913 då AB Ahrs Bruk i Västervik köpte henne och döpte om henne till UNO. 1916 riggade hon om till galeas och fick en hjälpmotor och som motorgaleas förliste hon den 3 dec. samma år. Grundstötte och sjönk vid grundet Tummen utanför Kristianopel för att bärjas under våren 1917. I samband med bärgningen blev hon under 1917 –18 reparerad, moderniserad och omriggad till 3-mast. slätskonert.
FÖRLISNINGEN
Caje förliste ju med man och allt så att veta vad som hände är omöjligt. Klart är dock att hon avgick från Karlshamn vid 17-tiden den 27 nov. –42 och sedan försvann hon spårlöst. I samma veva försvann ett antal andra fartyg under mystiska förhållanden. Man sökte i både tyska och ryska arkiv för att söka finna ledtrådar ifall fartygen blivit kapade eller sänkta av dess flotta. Man fann inget och började då titta på alternativa förklaringar.
Mina eller stormen som tog fart under natten mellan 27 och 28 november. En tid efter förlisningen (4 jan. –43) flöt liket av en bästeman Gustav Persson iland vid Ölands Södra udde så man får väl förmoda att en förlisning i området var mest troligt.
BESÄTTNING | |||
Befälhavare | Sven V. Dahlström | Gävle | 1909 |
Bästeman | Gustav Persson | Stockholm | 1909 |
Jungman | Bo Johansson | Almundsryd | 1920 |
Jungman | Hans Ihlström | Backaryd | 1924 |
Kock | Gösta Svensson | Urshult | 1919 |
REDARE | |||
1909 – 1913 | Fjeert Arnes Visser | Groningen, Holland | HILLECHIENA |
1913 – 1916 | AB Ahrs Bruk | Västervik | UNO |
1916 – 1916 | Rederi AB Bohus | Göteborg | UNO |
1916 – 1917 | Håkansson & Co | Stockholm | UNO |
1917 – 1917 | J. E. Holm | Råå | UNO |
1917 – 1918 | Bengt Jönsson m.fl. | Sölvesborg | UNO |
1918 – 1923 | Rederi AB Timan | Sölvesborg | UNO |
1923 – 1941 | K. E. Johansson m.fl. | Lidköping | UNO |
1941 – 1942 | Rederi AB Ranja | Stockholm | CAJE |
Skrivet av Göran Nilsson