En riktig “Grand old lady” slutade sina dagar i Västerviks skärgård. I över 112 år tjänstgjorde hon främst i Stockholm och Göteborg samt Mälaren. Passagerarfartyg, last- och tankfartyg, ja inget var henne främmande.
Fakta | |
Typ | Tankmotorfartyg |
Material | Järn |
Tonnage | 212,89 brt, 105 nrt, 225 dwt |
Mått | 30,30 x 6,82 x 3,40 meter Djup i rum: 3.58 m |
Maskin | 210 EHK 2-cyl Skandia Diesel |
Fart | |
Byggd | 1855 Norrköping Varf, Norrköping (Byggnr 121) |
Beställare | Rederi i Jönköping som passagerarångare |
Sjösatt | |
Levererad | 27 oktober 1855 |
Regnr | 2571 |
Signal | SFUM |
Klassad | |
Assurans | Donsö-Vrångö Enskilda Försäkringsbolag |
Hemma | Vrångö, Göteborg |
Ägare | p.r. Karl Johan Karlsson |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, alla räddade med helikopter |
På resa | Stockholm – Färjestaden |
Förlist | 1967-09-09 |
Plats | Sydost om Boskär i närheten av Kråkelunds lotsplats |
Orsak | Grundstötning i tjocka och hårt väder |
Last | 200 kbm Bensin, 70 kbm Brännolja |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ELVAN (1949-1950), O.K. 1 (1947-1949), NYA UPSALA (1880-1945), WESTERÅS (1857-1880), FÖRENINGEN (1855-1857) |
HISTORIK
Caddys historia innehåller en hel del, både byte av skepnad och ägarbyten, vilket gör att det stundom kan svårt att tro att det rör sig om samma fartyg. Hon byggdes som FÖRENINGEN av Motala Varf i Norrköping som passagerarångare (20 passagerare) för rederi i Jönköping. Hon avgick under befäl av kapten Wennerberg den 27 oktober 1855 från Norrköping via Vadstena, Hjo och Gränna till sin hemmahamn Jönköping.
Hon fick en ny maskin 1875 då den första 30 hk byttes ut mot en Bergsund-maskin om 160 IHK. Och som så många andra fartyg var hon utsatt för haverier t.ex. den 9 september 1912 då hon vid Blockhusudden kolliderade med ALEXANDRA, en tysk ångare (Stettin). Gick svårt läck men genom att sätta henne på grund klarade man att förhindra att hon sjönk. Reparation blev det givetvis, vid Ekensbergs Varv låg hon tills den 29 oktober då hon åter plöjde vågorna.
1920 var det slut med passagerarna och hon blev lastfartyg, en skepnad hon behöll till 1945 då hon ändras till tankmotorfartyg. Det var Walter Larsson som köpte henne från Stockholm och Göteborgs salta vatten fick nu bli hennes. Rederi Ab Stjärnan köpte henne då hon kom ner till “Götet” och lät bygga om henne och hon levererades som tankfartyg i mars 1947 med namnet O.K. 1. Stockholm blev det dock ytterligare en gång för henne 1949 innan Vrångö fick äran att reda henne.
FÖRLISNINGEN
Klockan 03;33 uppfattade Tingstäde Radio ett SOS från Caddy och 3 minuter senare larmades lotsen i Kråkelund, bara 3 distans från platsen, som var framme vid Caddy 04;13. På platsen kunde man uppfatta en nödraket och när man såg haveriplatsen blev man tvungen vända för att hämta en mindre båt.
Under tiden har Tingstäde Radio dragit på och sökt marinens helikopter vilken via Cefyl larmas 05;05 och lyfter 25 min senare. Framme klockan 6 och började omgående bärga de 4 männen ombord. 06;06 alla räddade och kursen sattes mot Oskarshamn med besättningen. Idag är lasten bärgad liksom vrakpartier ovan ytan och bara rester återstår av det en gång så stolta fartyget.
REDARE | ||||
1855 – 1857 | Rederi i Jönköping | Jönköping | FÖRENINGEN | |
1857 – 1880 | Westerås Ångfartygsbolag | Västerås | WESTERÅS | |
1880 – 1926 | Ångfartygs Ab Nya Upsala | Uppsala | NYA UPSALA | 5 maj 33.000:- |
1926 – 1932 | Trafik Ab Mälaren-Hjelmaren | Stockholm | NYA UPSALA | 7 maj 30.000:- |
1932 – 1945 | Ab Insjötrafik | Stockholm | NYA UPSALA | 30 juni 35.000:- |
1945 – 1945 | Walter Larsson | Göteborg | NYA UPSALA | 8 aug. 16.000:- |
1945 – 1949 | Rederi Ab Stjärnan | Göteborg | O.K.1 | 22 aug. 24.250:- |
1949 – 1955 | Ab Otaria (E.A. Westerdahl) | Stockholm | ELVAN / CADDY* | 3 jan. 250.000:- |
1955 – 1959 | Gösta Norén | Stockholm | CADDY | juni |
1959 – 1963 | p.r. Karl Höglund | Vrångö | CADDY | 1 april 195.000:- |
1963 – 1966 | p.r. Torsten Henricsson | Vrångö | CADDY | 5 feb |
1966 – 1967 | p.r. Karl Johan Karlsson | Vrångö | CADDY | jan |
*Namnbyte 1950 |