Få vrak i Sverige är dykbara på snorkeldjup men Byälven kan man faktiskt dyka ner och kolla på utan tuber där hon ligger på sina 6 meters djup i Vättern
Fakta | |
Typ | Kanalångare |
Material | Compositbygge Ek/Furu på Järnspant |
Tonnage | 176,13 brt, 107,09 nrt, 260 dwt Under däck: 148,77 |
Mått | 30,82 x 6,92 x 3,00 meter Djup i rum: 2.87 m |
Maskin | 80 hk |
Fart | |
Byggd | 1904 Sjötorp som pråmen BORGVIK II |
Beställare | Borgvik AB |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7189 |
Signal | SDNI |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Säffle |
Ägare | Borgviks Bruk, Säffle |
Befälhavare | A. Andersson |
Besättning | 9 mans besättning + 1 kvinna |
På resa | Oaxen, (Stockholm) – Stömne, (Värnen) |
Förlist | 1937-10-13 |
Plats | Skallen, Ön där fyren är placerad |
Orsak | Strandning efter att kommit ur kurs, på grundet N sidan Fjuk, vrak då lasten sprängdes |
Last | Osläckt Kalk |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | BORGVIK II |
HISTORIK
BYÄLVEN byggdes egentligen som en pråm men ombyggdes till ångare 1924. Det var Sixten Groth i Sjötorp som byggde henne 1904 som BORGVIK II för Borgviks AB i Säffle. Efter ombyggnaden 1924 mättes hon om och en maskin om 80 hk, tillverkad 1905 av Thorsskogs MV, sattes in under huven. I denna veva inregistrerades hon också i rullarna med nr: 7189.
FÖRLISNINGEN
BYÄLVEN var i oktober 1937 på resa från Stockholm och Oaxen med osläckt kalk ner till Vänern och var den 13 oktober kommer till Vättern. Det gick sig inte bättre än att man råka gå på grund på norrsidan av ön Fjuk och gick läck. Man försökte nu rädda man och fartyg genom att sätta henne på grunt vatten inne i viken. Detta lyckade väl också med läckaget gjorde att vatten trängde in till lasten som ju bestod av osläckt kalk vilken reagerar kraftigt med vatten så skrovet knäcktes och BYÄLVEN blev vrak och ligger kvar än idag.
Skrivet av Göran Nilsson