Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek |
Tonnage | 577 brt |
Mått | Djup: 4.9 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1852 av Duyvendyck i Lekkerkerk, NL |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Dordrecht (NL) |
Ägare | A. Sandberg & van Herwaarden |
Befälhavare | J.H. van Wyngaarden |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Holland – Söderhamn |
Förlist | 1871-05-17 |
Plats | Lilla Otterhällegrunds ostsida, NV om Lilljungfrun |
Orsak | Strandning i Sydlig storm |
Last | |
POS | N 61°15’ 9 X E 17°15’ 5 Ung pos |
Djup | 12 |
Sjk | 533 |
Exnamn | |
HISTORIK
Bulgerstein byggdes 1852 av Duyvendyck i Holländska Lekkerkerk. Hon var kopprad och reparerades åtminstone två gånger. 1863 och 1866 finns notering om detta.
FÖRLISNINGEN
Bulgerstein var våren 1871 på resa från Holland till Söderhamn. Resan gick bra tills man var några distans från målet och den 17 maj 1871 strandade man i sydlig storm. Alla ombord räddades men fartyget gick förlorat.
Senare under sommaren (25 juli) hölls en vrakauktion på vraket vid Faxholmen Söderhamn, på vraket, kätting, ankare, kompass, båtar, proviant och en kabyssers med kärl. Den som ropade in detta var inspektör Robert Norberg i Grundvik till priset av 7 792 kronor. Det lär inte varit hela vraket som tagits om hand eller huggits upp för idag dyker man på henne.
Skrivet av Göran Nilsson