Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 1 951 brt, 1 233 nrt |
Mått | 82,30 x 11,31 x 5,21 meter ( 270 x 37,1 x 17,1 fot) |
Maskin | 1xTEE 170 NHK, tillverkad av W.Bal |
Fart | |
Byggd | 1890 John Blumer Co. Vid North Dock, Sunderland (Nybygge nr 105) |
Beställare | J. Holman & Sons, London |
Sjösatt | 1890-06-17 |
Levererad | |
Regnr | ON: 98132 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Sunderland |
Ägare | Thompson Steam Ship Co. |
Befälhavare | Th. Tayler |
Besättning | 19 man, alla räddad av fyrfolk från Märket |
På resa | Blyth – Luleå |
Förlist | 1900-10-01 |
Plats | Okänt grund vid Södra Sankan, Ålands hav |
Orsak | Strandning kl.07 måndagmorgon. Sjönk den 8 okt |
Last | 2 473 ton Stenkol |
POS | N 60º 13’ 430 X E 19º 10’ 890 |
Djup | Ringa |
Sjk | 61 |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
BRENTTOR var hösten1900 på resa från engelska Blyth till Luleå med 1 473 ton stenkol. Resan genom Östersjön gick bra och ombord förväntade man sig att passagen i Ålands hav skulle avlöpa utan problem. Döm om deras förvåning när man helt plötsligt vid 7-tiden på måndagsmorgonen 1 oktober 1900 dundrade rätt upp på ett grund. Enligt sjökort och bestick torde det vara fritt vatten, men här satt man ordentligt fast. Det var ett tidigare okänt 3 famnars grund som låg så nära som en ¼ distans från remmaren vid Södra Sankan. Två båtar från Märket gick ut och förde den 19 man starka besättningen iland.
Fartygets läge ansågs prekär om vinden skulle öka, och Neptuns bärgningsångare HELIOS gick ut till platsen och började kasta lasten. Försök under veckan att dra henne loss fick avbrytas på grund av stormar och dess läge försämrades varje gång. Natten den 8 oktober gav så BRENTTOR upp och sjönk. HELIOS tog sedan besättning, inventarier mm med sig in till Mariehamn. Det visade sig som tidigare nämnts att grundet var helt okänt och hade man bara styrt någon meter vid sidan om kursen hade man gått fri.
Källa
IT Svenskavrak.se
PDF Vrak i Åländska vatten
Dödens Triangel Pärm 6
Miramar 1098132
Disaters Merged sid.100
Åland no.98 sid.3
Åland no.100 sid 3
Skrivet av Göran Nilsson