Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek/Teak/Alm/Fur |
Tonnage | 640 brt 610 nrt 185 Nyläster |
Mått | 44,0 x 9,6 x 6,4 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1851 Sunderland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | HCMP |
Klassad | |
Assurans | Norrlands Sjöassuransförening (40.000:-) |
Hemma | Umeå |
Ägare | C.O. Scharin & Söner |
Befälhavare | Carl Johan Burström |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | USA – Umeå via Honfleur |
Förlist | 1883-10-31 |
Plats | Holmsunds inlopp på Obbolstenarnas södra rev |
Orsak | Strandning i SV vind och ström. Brann sedan och sjönk |
Last | Barlast |
POS | N 63 38′ 5 X E 20 18′ 5 |
Djup | 7 |
Sjk | 5121 |
Exnamn | |
HISTORIK
BENGAL byggdes 1851 i Sunderland i ek/teak/alm/furu men kom att köpas in till Sverige och Umeå 1968 då hon låg i Liverpool och samtidigt blev hon kopprad. Hon kom att förbyggas 1872 i ek och furu samt återigen kopprad vilket även skedde 1876.
FÖRLISNINGEN
I slutet av oktober 1883 kom BENGAL in i Östersjön på sin resa från USA och kursen sattes norrut mot hemmahamnen Umeå. Det rådde sydvästlig vind och strömt vatten när hon kom till inloppet till Holmsund. Vid Obbolstenarnas södra rev strandade BENGAL. Kom sedan att brinna och resterna sjönk senare. 1980 hittades spant och bordläggningsplank mm. Eventuellt ligger delar även nordost om grundet Skrapan.
Källa
Sveriges Skeppslista 1871 sid. 26
Sveriges Skeppslista 1877 sid. 46, 47
Västerbottnisk Skeppslistasid. 72, 73 + foto
BÅ ost del 2 sid. 127, 128
Vrak och sjöolyckor vid Västerbottens kust sid.62, 75
Norrlandsleden II sid.49 not*282
Skrivet av Göran Nilsson