Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 585 brt, 1 160 nrt, 2 750 dwt |
Mått | 261,4 x 38,1 x 16,5 fot |
Maskin | 1 st Trippelexpansions ångmaskin, varvets egen |
Fart | |
Byggd | 907 nov. A/G Neptun Schiffswerft und Maschinenfabrik, Rostock. Bygger 268 |
Beställare | Otto Zelcks Rederi, Rostock |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6540 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Rederi AB Gefion, Helsingborg |
Befälhavare | N. B. Siegård |
Besättning | 6 man omkom |
På resa | Northfleet – Tyne |
Förlist | 1939-11-19 |
Plats | Ca. 2-3 nm N t O från Humber fyrskepp |
Orsak | Minsprängd (Minorna utlagda av Tyska jagarna HANS LODY och FRIEDRICH ECKOLDT) |
Last | Ingen last |
POS | Masttopparna ovan ytan Gorthonkoncernens 1:a fartyg, köpte från England 1921 |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Georg Harper |
REDARE | ||
1907 – 1910 | Otto Zelck, Rostock, Tyskland | GEORGE HARPER |
1910 – 1914 | Dampfsch. Gesellschaft George Harper m.b.H. Rostock Tyskland | GEORGE HARPER |
1914 – 1921 | Beslagtagen i Grimsby, England. Rekvirerad av ”The Admiralty | GEORGE HARPER |
1921 – 1939 | Rederi AB Gefion, Helsingborg | B. O. BÖRJESSON |
BEFÄLHAVARE | |
1921 | A. L. Andersson |
J. A. Persson |
Mer finns i Svenskt Sjöfolk i Krig och Fredsid. 223-225
OMKOMNA | |||
2:e Styrman | Ragnar Emanuel Carlström | Helsingborg | 1883-06-02 |
Övermaskinist | Konrad Nikanor Andersson | Helsingborg | 1889-09-23 |
Eldare | Johan Albin Ingemansson | Mörrum | 1904-01-11 |
Eldare | Runar Frithiof Westerlund | ||
Lämpare | Bror Torv. Emanuel Nilsson | Löderup | 1921-03-09 |
Kock | Karl Einar Andersson | Höganäs | 1917-12-26 |
Källa
Reglistan6540
Brunos Vrakliggare sid. 107
Handelsflotta och Sjöfart sid.139 foto, 154
Svenskt Sjöfolk i Krig och Fredsid. 223-225
http://www.mareud.mine.nu/WW_Losses/ww2/ww2_borjesson.htm
Skrivet av Göran Nilsson