Ett idag sönderslaget och plundrat minne från sjöfarten nästan 100 år tillbaks är resterna av Azela ute i Stockholms yttre skärgård. På bara några meters djup ligger idag delar av den danska briggen
Fakta | |
Typ | Brigg |
Material | Ek |
Tonnage | 185 brt 164 nrt |
Mått | Djupgående 6 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1858 England |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | 4de Söforsikr. Köpenhamn (3500 dkr) värderad 7000 dkr |
Hemma | Nibe, Danmark |
Ägare | J. Petersen |
Befälhavare | W. Jensen |
Besättning | 6+1 passagerare (kaptens hustru), ingen omkom |
På resa | Räfsö (Finland) – Rudkjöbing (Danmark) Avgick 6/9 |
Förlist | 1911-09-09 |
Plats | V Söderskär, Skarvs skärgård, Stockholm |
Orsak | Segelsliten i hård N vind, sattes på grund |
Last | 86 std Trälast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
AZELA avgick från finska Räfsö den 6 september 1911 och när man var kommen till Ålands hav utbröt plötsligt en mäktig nordlig storm som slet sönder några segel. När man pejlade rummet fann man att vattnet stod 2 meter högt och trots att pumpen gick steg vattnet. Efter ett tag fick man slagsida som ökade och styrförmågan blev allt sämre så man fattade beslut om att försöka sätta fartyget på grund för om möjligt rädda så mycket som möjligt.
Man lyckades komma in i Skarvs skärgård och sätta AZELA på ett grund, varifrån besättningen tog sig iland och väntade på räddning som kom den 11:e i form av bogserångaren MERCUR. Besättningen ”satt inte i sjön” därute då man byggt skydd för vinden med delar av lasten och man gjorde sig ingen brådska därifrån utan inväntade en pråm som tog lasten in till Furusund, medan AZELA blev vrak. En sjöförklaring hölls senare den 16 september i Stockholm och sjöförhör i Köpenhamn den 18:e, samt inlämnades en anmälan från rederiet den 30:e.