Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Ek (fb 1876 i Karlshamn Ek/Furu) |
Tonnage | 34 Nyläster 107 ton (Byggd 51,76 Svåra läster) |
Mått | 3,3 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1849 Sundsvalls skeppsvarv |
Beställare | N.F. Selander, Sundsvall |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | HNMT |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Simrishamn |
Ägare | N. Andersson, Simrishamn |
Befälhavare | Möller |
Besättning | 1 man omkom |
På resa | Simrishamn – Gävle |
Förlist | 1882-04-16 |
Plats | Långsandsörarna NO-sida, Gävle |
Orsak | Förlist i NNO storm |
Last | Barlast |
POS | N 60º 39′ 8 X E 17º 34′ 3 |
Djup | |
Sjk | 534 |
Exnamn | |
HISTORIK
Såldes byggåret till Malmö (J.H. Dieden J:r)rep. Malmö
Källa
Vrakliggare 1880 -1980 sid.
Sveriges Skeppslista 1871 sid.
Sveriges Skeppslista 1877 sid. 42, 43
BÅ ost del 2 sid. 114
Medelpad sid. 14
Norrlandsleden II sid.
Sjöfart och Sjömän sid.
Skillinge –Skutor och Sjöfart sid.
Pataholm –Handel-Sjöfart-Skeppsbyggeri sid
Skrivet av Göran Nilsson