Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Furu |
Tonnage | 80,73 brt 70,64 nrt Under däck. 73,84 byggd 42,44 svåra läster |
Mått | 21,44 x 6,72 x 3,10 meter Djup i rum: 2.56 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1857 i Gävle av Johan Bomgren |
Beställare | För egen räkning |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 812 |
Signal | HBSF |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Pataholm |
Ägare | p.r. J. A. Vennberg, Pataholm |
Befälhavare | J. A. Vennberg, Pataholm |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Gotland (Bläse) – Dynäs (Ångermanälven) |
Förlist | 1924-06-14 Lördag |
Plats | Finngrundets fyrskepp i sikte |
Orsak | Läckage, gick då in på grunt vatten, sjönk |
Last | Kalksten i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | 10 |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
AXELbyggdes 1857 i Gävle av skeppsbyggmästare Johan Bomgrem för egen räkning som en skonert i i furu på kravel mätande 70,68 ton. Han förde skutan själv men redan 1866 såldes hon vidare till Stockholm. Det var grosshandlare Per Philip Wigiussom var redare men där blev hon inte gammal.
1868 var det ett partrederi i Hycklinge (Döderhults socken) med hemmansägare Nils Larsson som huvudredare som köpte henne för 4 825 Rd Rmt och lät skeppsbyggmästare N. Carstens i Oskarshamn förbygga henne 1869 i ek och furu.
AXEL kom till Skillinge 1871 då ett partrederi (Nils Mårtensson) köpte henne och han var även hennes befälhavare första året. Ny huvudredare blev det året efter då Anders Andersson tog över sysslan och man lät henne förbyggas ännuen gång, nu i Figeholm av skeppsbyggmästare A.P. Andersson som till sin hjälp hade bultslagare C.F. Godhe samt timmermannen C.A. Nilsson.
En smärre reparation 1898 hanns också med innan försäljning i mars 1912till Timmernabben och skepparen J.A. Vennberg på Lövö till en kostnad av 2000 kr. Han flyttade senare till Pataholm där hon inregistrerades den 23 maj 1919. I hans ägo var hon ända tills den dystra dagen, sommaren 1924. AXELvar då på resa mellan Bläse på Gotland och Dynäs i Ångermanälven med last av kalksten.
FÖRLISNINGEN
Det rådde en för årstiden ovanligt stark nordostlig storm med hög sjö. Lördagen den 14 juni1924när AXEL var i närheten av Finngrundets fyrskepp sprang hon läck. Pumpen blev obrukbar och man hissade nödflagg och beslutade att styra ner mot fyrskeppet. Väl inne på grunt vatten ankrade man upp. Efter fyra och en halv timme gav AXEL upp och sjönk. Det var vid 16-tiden på lördagen. Besättningen hade innan dess hunnit rädda sig i livbåten, och möttes av folket på fyrskeppet som även de hade satt ut sina livbåtar. Efteråt fördes besättningen vidare in till Öregrund
REDARE | ||||
1857 – 1866 | Johan Bomgren | Gävle | Skeppsbyggmästare | |
1866 – 1868 | Per Philip Wigius | Stockholm | Grosshandlare | |
1868 – 1871 | p.r Nils Larsson | Hycklinge, (Döderhults socken) | Hemmansägare | |
1871 – 1872 | p.r. Nils Mårtensson | Skillinge | Skeppare | (3 delägare) |
1872 – 1912 | p.r. Anders Andersson | Skillinge | Skeppare | (Ny huvudred) |
1912 – 1919 | p.r. J.A. Vennberg | Timmernabben | Skeppare | (Mars 1912) |
1919 – 1924 | p.r. J.A. Vennberg | Pataholm | Skeppare | (23 maj 1919) |
Källa
Reglistan 812
Brunos Vrakarkiv sid.
Svensk Skeppslista 1871 sid.
Svensk Skeppslista 1877 sid. 42,43
Svensk Skeppslista 1910 sid.
Svensk Skeppslista 1913 sid. 152,153
Svensk Skeppslista 1919 sid.
Gefle Dagblad
Skillinge –Skutor och Sjöfart sid. 80, 81 Foto
Pataholm –Handel-Sjöfart-Skeppsbyggerisid. 63, 64, 65 foto
Skrivet av Göran Nilsson