Fakta | |
Typ | |
Material | |
Tonnage | 490 bruttoreg.ton |
Mått | |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1904 |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4316 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Västerås |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | 14 man (+ kaptens fru och två barn) |
På resa | Västerås – Leningrad |
Förlist | 1929-08-03 |
Plats | Almagrundet? |
Orsak | |
Last | 600 ton bl.a. motorer, verktygsmaskiner, dynamoplåt och andra instrumenteringar |
POS | |
Djup | 100 m |
Sjk | |
Exnamn | |
Historik
Lastångaren Aurora med reg.nr: 4316 byggdes 1904 och mätte 490 bruttoreg.ton och var hemmahörande i Västerås. Året är 1929 och sommaren är gången till augusti, Aurora ligger i Västerås och lastar för ASEA destinerad till Leningrad och dess ryska fabriker i Jaroslav.
Lasten (600 ton) som i detta fall var stuvad av A.-B. Västeråsspedition bestod av bl.a. motorer, verktygsmaskiner, dynamoplåt och andra instrumenteringar. Under däck hade hon 571 ton och på däck cirka 25 ton. Ingen hade något att anmärka på lastningen och hon låg över lastmärket. Aurora hade för övrigt tidigare haft däckslast på över 75 ton utan problem.
Sjön slog in akterifrån
Den första biten gick smärtfritt och i Södertälje klev lotsen Rundlöf ombord för att föra fartyget ner till Landsort och öppet vatten. Därefter gav kapten Nilsson order om kurs österut mot Finska viken. Sjön gick hög och vinden friskade i ordentligt, uppemot 18-20 m/sek västlig vind. Flera grova sjöar slog in över fartyget akterifrån och fören gick ner under sjön men varje gång reste hon sig majestätiskt och tuffade på.
Vid 11-tiden på lördagen 3 augusti ökade vinden än mer och sjön slog ideligen in akterifrån och nu grävde fören ner sig ordentligt och Aurora började få babords slagsida. Efter det ville inte hon resa upp fören mer och slagsidan ökade alltmer. Nu insåg kapten Nilsson att fartyget var förlorat och båtarna gjordes klar.
Vågorna slukade dess skrov
Man väntade in i det sista men vid 13-tiden då slagsidan var 70 grader beordrades alla ner i båtarna och kapten gick som det sig bör sist ner. Farvattnen är flitigt trafikerad och hjälpen lät inte vänta på sig. Besättningen som uppgick till 14 man samt kaptens fru och två barn plockades upp av S/S Neptunus.
Klockan 13.30 telegraferade den tyska ångaren S/S Phila att man såg Aurora driva cirka 10 distans SO om Almagrundet. Ytterligare ett meddelande klockan 14.55 gav vid handen att Aurora gett upp och låtit vågorna sluka dess skrov för att gå till botten på cirka 100 meters djup.
Trasigt klosettrör!
Man sökte nu finna orsaken till förlisningen och förskjutning av lasten kom upp på tal, men dementerades av kapten Nilsson som inte kunde förstå hur det gått till. Den allmänna uppfattningen var sedan att den troliga orsaken var: ”ett klosettrör varit felaktigt och släppt in vatten vid de upprepade överspolningarna akterifrån”.
Rederiet led ingen större skada då Aurora var försäkrad för 135.000 som ansågs vara det fulla värdet. Lasten vad även den försäkrad för 800.000 i Aegir. Den enda som blev lidande var kapten själv då han fick båda händerna skadade och var väldigt förtegen om hur det gått till.
Skrivet av Göran Nilsson