En synnerligen tragisk händelse under kriget var när det finska eskortfartyget sjönk ute vid Märket mallan Sverige och Åland. Man jagade en rysk åbåt men lyckades sänka sig själv med massor av omkomna.
Fakta | |
Typ | Eskortfartyg |
Material | Järn |
Tonnage | 466 ton |
Mått | 51,50 x 7,80 x 3,20 m |
Maskin | 2 × 2-cylindriga compound ångmaskiner |
Fart | |
Byggd | 1884 Lindholmens Werkstad, Göteborg |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Finska flottan |
Befälhavare | Esra Teräs |
Besättning | 41 man |
På resa | |
Förlist | |
Plats | Märkets fyr |
Orsak | Sprängdes av egen sjunkbomb |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | HALLAND – BORE II – SEAGULL – AURA |
HISTORIK
Aura byggdes 1884 på LMV i Göteborg som s/s HALLAND och mätte 415 bruttoton. 1918 såldes hon till Trawl Ab Sill i Göteborg men såldes omgående vidare till A.E. Apelberg i Stockholm. Samma år (1918) var hon på väg till Finland men lyckades med bedriften att kollidera med den tyska ångaren s/s CRONSHAGEN . Detta skedde i Stockholms norra skärgård och då babordssidan revs upp var man tvungen att sätta henne på grund för att inte sjunka i farleden.
Som ni förstår bärgades fartyget och köptes av Rederi AB Halland i Åbo som också reparerade fartyget. Hon såldes vidare 1920 till Red AB Bore även det i Åbo och efter reparation vid Finnboda varv 1928 döptes hon om till s/s BORE II . Bara året efter fick hon en ny ägare i Hans von Retting, Åbo och det byggdes om till lustyacht vid Chrichton-Vulkan i Åbo som s/s SEAGULL.
Hon donerades 1936 till Finska sjöfartsverket för att bli presidentens representationsfartyg och fick då namnet AURA . Dock kom hon aldrig att nyttjas för detta ändamål utan 1939 rustades hon vid Skatuddens örlogsstation i Helsingfors och i den vevan fick hon sitt slutgiltiga namn AURA II .
FÖRLISNINGEN
Någon månad efter ombyggnad var hon i tjänst ( 1939 ) och hennes uppgift var att skydda trafiken mellan Sverige och Finland. Sådana trader fanns lite varstans mellan Östersjöns kuster. En av dessa var den som utgick från Finnbo (Norr om Eckerö, Åland) och via Märket in mot svenska Understen där svenskarna tog över ansvaret. Man gick sedan vidare in mot Furusund och Stockholm.
Konvoj mot Sverige
Lördagen den 13 januari 1940 var en vanlig dag bland andra, så vanlig den nu kunde bli under kriget. Det blåste svag NV-lig vind och kvicksilvret höll sig på +3º C. klockan 07,00 startade konvojen som bestod av 2 st. ångare d.v.s. ANNEBERG och HEBE och leddes av AURA II . Vid Sälskär anslöt ytterligare 2 st. nämligen TURSAS och BORE I .
Allt förflöt normalt när man gick i enkel kolonn, och vid Storbrotten ändrade man positionerna lite grann. Man hade ett eget spaningsplan i luften och allt verkade normalt. I väster dök de svenska båtarna upp, det var Nr 14 WIROS och Nr 122 KUBIK.
Torpeder avfyrande
Den ryska ubåten SC 324 hade under två veckor legat utanför Mäntyluoto och Raumo för att spana efter villebråd utan framgång. Man beslöt sig för att ta sig till Märket och efter vissa problem med isen kom man så fram samma lördag som konvojen.Anatoli Konjajev manövrerade ubåten i läge för att avfyra torpeder och man siktade in sig på den störtsa ångaren som var ANNEBERG. Två torpeder avfyrades kl. 11,40 från 700 meters håll, dock utan att träffa. Nu hissades ombord på TURSAS signalen V ”ubåt” och larmet gick.
Exploderade ombord
TURSAS som var närmast ubåten girade rakt emot den för att försöka ramma den, men ubåten hann dyka ner i djupet. AURA girade vid larmet babord för att försöka sänka ubåten. Tre sjunkbomber avfyrades omgående och olja började flyta upp till ytan. Då skickade man ner ytterligare två sjunkbomber invid platsen för oljeutsläppet. Nu tänkte man ge ubåten nådastöten och löjtnant Ersa Terä gav order om ytterligare en bomb som låg i styrbords kastare. Nu gav det sig inte bättre än att dom 135 kg trotyl exploderade ombord och smulade sönder däcksbyggnaden och allt löst ombord. Styrbords sida pressades utåt och AURA II tog in mycket vatten.
Gick till botten med aktern först
Ett flertal omkom omedelbart vid detonationen medan andra kastade sig i det iskalla vattnet. Fartyget gjorde fart framåt ytterligare cirka 5 minuter innan det kl. 12,10 reste sig med fören upp och gick sedan till botten. För de som klarade explosionen blev det skräckfyllda minuter i vattnet bland sina döda kamrater. TURSAS kom relativt snabbt till platsen och lyckades plocka upp 15 man vid liv samt 8 döda. Resterande 18 man gick till botten med AURU II. Det svenska fartyget WIROS skickade över läkarhjälp och sedan gick TURSAS mot Eckerö med besättningen.
Skrivet av Göran Nilsson