Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 2 341 brt, 1 318 nrt, 3 500 dwt |
Mått | 90,53 x 12,09 x 6,55 meter Djup i rum: 5,81 m |
Maskin | TEE 1150 Psi, (Vulcan Iron Works, Jersey City/NY) |
Fart | 13,5 knop |
Byggd | 1924 Flensburger Schiffsbau Ges., Flensburg (byggnr 393) |
Beställare | Dampfer “August Thyssen” GmbH, Hamburg |
Sjösatt | 17 november 1923 |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | RDTS ‑ DHBQ |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Seereederi Frigga A.G. Hamburg |
Befälhavare | |
Besättning | 23 man, ingen omkom |
På resa | Gävle – Tyskland |
Förlist | 1940-01-18 |
Plats | Ca 1 dist NNO om Understen |
Orsak | Minspräng och sjönk efter 10 min |
Last | 3 188 ton Järnmalm |
POS | N 60º 17′ 150 X E 18º 56′ 42 |
Djup | 45 |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
I början av 2:a världskriget förändrades villkoren för sjöfarten i svenska farvatten. Fyrar släcktes och minbälten lades ut, vilket orsakade ett flertal förlisningar. I det här fallet får man dock räkna befälhavarens dumdristighet som huvudorsak till förlisningen. En av de fyrar som släcktes var Understens fyr. Den bemannades av endast två man. Flottan lade även ut ett minbälte från Understens ostsida ända ut till Märket. På så sätt tvingade man fartygen att gå på västsidan av fyren eller ta sig ost om Märket. Den tyska krigsindustrin krävde stora mängder malm och många var de fartyg som gick på den svenska malmrutten. August Thyssen var bara ett av dessa. Den 18:e januari 1940 var hon på väg hem till tysk hamn med lastrummen full av svensk malm. Kapten blev varnad för det svenska minbältet, och uppmanades att gå innanför Understen eller utsidan av Märket. Där väntade fientliga ubåtar så kapten tog en rövare och chansade på att klara sig igenom.
Ute på fyren såg man fartyget närma sig minbältet och naturligtvis höll inte chansningen. Klockan 09:15 cirka 1 distans NNO om Understens fyr small det i aktern. Genast sattes de två livbåtarna ut. Runt fartyget var det en issörja och man kunde inte ta sig någonstans med livbåtarna utan man drev med isen i SO riktning. Efter cirka 10 minuter sjönk August Thyssen till 58 meters djup.
Räddning ur minbältet
Från Understen gick fyrvaktaren Johan Mattsson och ett biträde ut i motorbåten för att bistå besättningen. Man tog båda livbåtarna på släp och med risk för sitt eget liv drog man tyskarna ut ur minfältet. Efteråt belönades båda med tyska medaljer för sitt mod. Besättningen från August Thyssen hämtades senare av ett svenskt örlogsfartyg.
REDARE | ||
1924-01-22 – 1927-10-18 | Dampfer “August Thyssen” GmbH | Hamburg |
1927-10-18 – 1940-01-18 | Seereederei “Frigga” AG | Hamburg |
Källa
(svenskavrak/IT) (GD) (Arbetarbladet) (DDHM * 1928 A)
Die Deutsche Handels-Marine 1870-2000* 1928 A
Skrivet av Göran Nilsson