fbpx

AUGUST (Bark)

Fakta
TypBark
MaterialEk / Furu (svensk)
Tonnage346,20 brt 313,20 nrt
Under däck: 304,50
Mått40,02 x 7,96 x 4,6 meter
Djup i rum 3,81 m
Maskin
Fart
Byggd1871 – 72 vid Härnösands varv
BeställareHans Nordlander (huvudredare)
Sjösatt
Levererad
Regnr1546
SignalHJCS
Klassad
Assurans2:a Ryska Försäkringsbolaget av 1835
HemmaStockholm
ÄgareC. Fr. Malmberg
BefälhavareE. A. Lindström
Besättning8 man togs ombord på ubåten till Finngrundets fyrskepp
På resaGävle – Raumo
Förlist1916-10-21
PlatsÅlands hav Lökö båk i SO ½ O ca 6,5 nm enl ubåten
13 nm Lökö båk enl. August
OrsakSänkt av tysk ubåt, brändes och besköts
Last478 ton Koks fördelat i rummet och på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

Anmrep.1905 drevad.1910
Redare 1913 (A.F. Andersson 1913

HISTORIK
Barken August byggdes vid Härnösands varv 1875 på beställning av sjökapten Hans Nordlander. Det var ett rejält bygge av ek och svensk furu som mätte 172 nyläster och gjorde sin jungfrufärd sommaren samma år. Den resan gick förövrigt till skotska Montrose med virke och påbörjades den 27 juli. Den första åren fördes hon av sjökapten Per Edman

Byggdes som skepp med 112 nyläster. Kapten Hans Nordlander. Såldes 1898 till Stockholm

FÖRLISNINGEN
Barken August avgick från Gävle torsdagen den 12 oktober 1916 med ostlig kurs mot finska Rauma. Lasten som var fördelat i både rummet och på däck bestod av 478 ton koks och ombord fanns 8 man. 

Den 1:a veckan förflöt utan missöden men lördagen den 21 oktober var man kommen cirka 13’ nordväst Lökö och fick syn på en ubåt som hissade tysk flagg.

I August skeppsdagbok skrev tyske ubåtskaptenen:
”Die Bark August wurde am 21 oktober von mir versenkt. Sämtliche Schiffspapiere habe ich an mich genommen. 
In See den 21 oktober 1916.

Heutigny / Kommendant eines deutschen U-bootes

Källa:
Reglistan 1546
Brunos Vrakliggare sid. 53
Svenska Handelsflottans Krigsförluster 1914-1920 sid. 262, 263
Svenska Skeppslista 1913 sid. 152,153
Rospiggen 1957 sid. 
Rospiggen 2000 sid. 54
Sjöhistorisk Årsbok 1947 sid. 202

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.