Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek / Furu (svensk) |
Tonnage | 346,20 brt 313,20 nrt Under däck: 304,50 |
Mått | 40,02 x 7,96 x 4,6 meter Djup i rum 3,81 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1871 – 72 vid Härnösands varv |
Beställare | Hans Nordlander (huvudredare) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1546 |
Signal | HJCS |
Klassad | |
Assurans | 2:a Ryska Försäkringsbolaget av 1835 |
Hemma | Stockholm |
Ägare | C. Fr. Malmberg |
Befälhavare | E. A. Lindström |
Besättning | 8 man togs ombord på ubåten till Finngrundets fyrskepp |
På resa | Gävle – Raumo |
Förlist | 1916-10-21 |
Plats | Ålands hav Lökö båk i SO ½ O ca 6,5 nm enl ubåten 13 nm Lökö båk enl. August |
Orsak | Sänkt av tysk ubåt, brändes och besköts |
Last | 478 ton Koks fördelat i rummet och på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
Anmrep.1905 drevad.1910
Redare 1913 (A.F. Andersson 1913
HISTORIK
Barken August byggdes vid Härnösands varv 1875 på beställning av sjökapten Hans Nordlander. Det var ett rejält bygge av ek och svensk furu som mätte 172 nyläster och gjorde sin jungfrufärd sommaren samma år. Den resan gick förövrigt till skotska Montrose med virke och påbörjades den 27 juli. Den första åren fördes hon av sjökapten Per Edman
Byggdes som skepp med 112 nyläster. Kapten Hans Nordlander. Såldes 1898 till Stockholm
FÖRLISNINGEN
Barken August avgick från Gävle torsdagen den 12 oktober 1916 med ostlig kurs mot finska Rauma. Lasten som var fördelat i både rummet och på däck bestod av 478 ton koks och ombord fanns 8 man.
Den 1:a veckan förflöt utan missöden men lördagen den 21 oktober var man kommen cirka 13’ nordväst Lökö och fick syn på en ubåt som hissade tysk flagg.
I August skeppsdagbok skrev tyske ubåtskaptenen:
”Die Bark August wurde am 21 oktober von mir versenkt. Sämtliche Schiffspapiere habe ich an mich genommen.
In See den 21 oktober 1916.
Heutigny / Kommendant eines deutschen U-bootes
Källa:
Reglistan 1546
Brunos Vrakliggare sid. 53
Svenska Handelsflottans Krigsförluster 1914-1920 sid. 262, 263
Svenska Skeppslista 1913 sid. 152,153
Rospiggen 1957 sid.
Rospiggen 2000 sid. 54
Sjöhistorisk Årsbok 1947 sid. 202
Skrivet av Göran Nilsson