Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 419,96 brt, 1 017,86 nrt Under däck: 1 073,67 |
Mått | 73,80 x 10,70 x 5,30 meter Djup i rum: 5.19 m |
Maskin | 2-cyl. 154 nom.Hkr / 625 Ind.Hkr från Blair & Co Ltd, Stockton |
Fart | |
Byggd | 1884 av William Gray & Co., West Hartlepool (Byggnr 287) |
Beställare | Marshall Dobson & Craig, Leith, England |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3480 |
Signal | JKQR |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Arthur (Andreas Olsson), Stockholm |
Befälhavare | Georg Peter Leonard Witting, Domsten |
Besättning | Besättningen räddades |
På resa | Leith – Göteborg |
Förlist | 1916-11-23 |
Plats | Ca. 6 nm OSO Skagens fyrskepp |
Orsak | Sänkt med sprängbomber av tysk Ubåt |
Last | 1 676 ton stenkol och 200 postsäckar |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | MERJULIO (1884 – 1899) |
HISTORIK
Arthur byggdes 1884 i England med namnet MERJULIO och kom till Sverige 1899. Hur ägandet varit finns redovisat längre ner liksom fakta så jag låter besättningen själv berätta om förlisningen.
FÖRLISNINGEN
Skagens fyrskepp passerades kl 8 f.m. på en halv minuts distans om styrbord, varefter kursen sattes SO t O ” O. När Arthur hunnit ca 6 nm från fyrskeppet, siktades emellertid en undervattensbåt omkring 2 nm om styrbord. Ubåten, som senare befanns vara av tysk nationalitet, avsköt ett skarpt skott mot ångaren och när ubåten kommit på 1 nm distans avsköts ännu ett skott mot fartyget. Granaten exploderade om styrbord.
1:e styrman sändes då med två man i en av båtarna över till ubåten med skeppspapperen. Efter genomgång av dessa förklarade ubåtsbefälet att ångaren skulle sänkas. Båten sändes tillbaka för att hämta befälhavaren och när han kom ombord förklarade ubåtsbefälet åter att ångaren skulle sänkas, enär fartyget fraktades av engelsmän. Besättningen hade genom signaler beordrats att lämna Arthur och åtlydde ordern, innan befälhavaren ännu hunnit tillbaka från ubåten.
Från livbåtarna, som satte kurs på Vinga, iakttogs hur Arthur sjönk efter explosion av ombord anbragta sprängbomber. Besättningen upptogs senare av fiskebåten Delfin och landsattes i Göteborg kl 4 e.m.
REDARE | |||
1884 -1884 | Marshall Dobson & Craig | Leith | MERJULIO |
1884 – 1899 | Dunedin S. S. Co. | Leith | MERJULIO |
1899 – 1906 | Rederi AB Lizzie (J. P. Jönsson) | Landskrona | ARTHUR |
1906 – 1909 | Rederi AB Vind (J. G. E. Delin) | Gefle | ARTHUR |
1909 – 1915 | Rederi AB Vind (J. G. E. Delin) | Stockholm | ARTHUR |
1915 – 1916 | Rederi AB Arthur (A. Olsson) | Stockholm | ARTHUR |