Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 673,88 brt 1 171,67 nrt Under däck: 1 305,96 |
Mått | 79,55 x 11,05 x 6,0 meter Djup i rum: 5,0 m |
Maskin | 800 IHK |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1883 T & W Smith at North Shields |
Beställare | McNabb, Eeles & Co., Newcastle men färdig för James Knott |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4851 |
Signal | JQVT |
Klassad | |
Assurans | Svenska ÅF Assuransföreningen för 150.000:- |
Hemma | Hudiksvall |
Ägare | Hudiksvalls Rederiaktiebolag, (Sixten Köhler) |
Befälhavare | A.T. Gustafsson |
Besättning | Räddad av Tammerfors |
På resa | Rotterdam – Riga |
Förlist | |
Plats | Syd om Öland Södra udde |
Orsak | Kollision med S/S Tammerfors, (Åbo). Sjönk efter 1 timme |
Last | Koks? Kol? |
POS | N 56° 00′ 96 X E 16° 25′ 29 |
Djup | 53 m |
Sjk | 81 |
Exnamn | SAINT THOMAS – STUART PRINCE – FALLODEN |
HISTORIK
Lastångare Ariel ägdes av Hudiksvalls Rederiaktiebolag som köpte henne från Frankrike 6 år innan hon gick till botten. Ariel reparerades under 1909 och var den ena av rederiets ångare och den andra var S/S Niobe
FÖRLISNINGEN
Ariel var i slutet av oktober 1912 på resa från Rotterdam med kol i lasten destinerad till Riga. Samtidigt var lastångaren Tammerfors, hemmahörande i finska Åbo, på resa från St: Petersburg med trälast till Hull i England.
Utklippan passerades på kvällen onsdagen den 30 oktober och kompassen visade nordostlig kurs. Mellan 2 och 3 på torsdagsmorgonen var man 12-13 distansminuter syd om Ölands Södra udde.
Samtidigt hade Tammerfors kommit till samma ställe på sin rutt och kollision var givetvis ett faktum.Ariel fick betydande skador och började omgående ta in vatten. Kursen sattes omedelbart nord för att försöka ta sig till Ölands Södra udde.
Ariel gick till botten
Man insåg snabbt att man inte skulle klara fartyget och besättningen gick över till den finska ångaren, innan Ariel efter en timme, gick till botten. Även Tammerfors fick svåra skador i fören och gick till Oxelösund för reparation.
Lotsångaren Malmö sattes in för att försöka finna haveriplatsen men kom tillbaks med oförrättat uppdrag. Ariel var försvunnen utan att lämna ett spår efter sig. Dock hade man ju lyckats ta sig något närmare Öland innan hon gick till botten och ligger idag på 53 meters djup 11 distansminuter syd om Ölands Södra udde
FALLODEN/STUART PRINCE (1) was built in 1883 byT & W Smith at North Shields with a tonnage of 1685grt, a length of 260ft, a beam of 29ft 10in and a service speed of 9.5 knots. She was laid down for McNabb, Eeles & Co. of Newcastle but completed as the Falloden for James Knott. Renamed Stuart Prince in1886 she was transferred to Prince Line (1895) Ltd on 28th February 1895. In 1897 she was sold to Societe Navale de L’Ouest of Le Havre and renamed St. Thomas. She was sold again in 1908 to Hudviksvalls Rederi AB of Hudviksvall and renamed Ariel. On 31st October 1912 she was lost after being in collision with Tammerfors owned by the Finnish company, Angfartygs AB Transito (H Wilsen, Managers), about 12 miles south of Olands Sodra Udde in the Baltic. (Photo: World Ship Society)
Källa
Reglistan 4851
Brunos Vrakliggare sid. 38
Svensk Skeppslista 1910 sid. 38, 39
Hudiksvalls Posten 1912-11-02 Lördagen
Hudiksvalls Posten 1912-11-04 Måndagen
Skrivet av Göran Nilsson