Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 999,19 brt, 1 384,31nrt, 2 855 dwt (SL-1949) |
Mått | 87,29 x 13,15 x 5,45 meter (Djup i rum: 5,38 m) |
Maskin | 1 300 Hk |
Fart | |
Byggd | 1942 Öresundsvarvet AB, Landskrona |
Beställare | Rederi AB Solstad, Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 8548 |
Signal | SFOT |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Rederi AB Solstad, Arakoncernen (B. Svalander) |
Befälhavare | R. N. Torlamd |
Besättning | 24 man, ingen omkom |
På resa | Köping – Luleå |
Förlist | 1951-09-14 |
Plats | Ca 11 nm SO om Bjurö klubb (bäring 102º) |
Orsak | Kollision, med Reg III (Hamburg) Sjönk inom 17 min. Skada BB sida 2:ans lucka |
Last | 2 675 ton Järnmalm i rummet / Ingen last på däck |
POS | N 64º 26´ X E 21º 59´ |
Djup | 90 meter |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Kom olastad till Köping den 11/9 för att lasta 2675 ton järnmalm. Kostnad för att lasta malmen uppgick till 401 kr och 25 öre. Avsändare till lasten var Bergslagens Spedition. Den 12/9 avgick fartyget. Befälhavare angavs till N Torlamb. Kostnad för hamnavgift blev totalt 249 kroch 12 öre
Arabert som förde 24 mans besättning var hunnen till vattnen utanförBjuröklubb när man kolliderade med tyska REG III. Arabert blev träffad vid tvåans lucka och började omgående ta in vatten. Med malm i lasten och alla vattenmassor blev det för mycket för skrovet och hon gick till botten efter cirka 17 minuter. Platsen var ungefär 10 sjömil sydost om Bjuröklub
Källa:
Reglistan 8548
Brunos Vrakliggare sid. 141
Svensk Skeppslista 1949 sid. 48-49
Sjöfolk i krig och fred band II sid. 63
Hudiksvalls Kuriren 1951-09-15
Skrivet av Göran Nilsson