fbpx

ANNA RITA

Otaliga förlisningar skedde under kriget på grund av torpeder och framför allt minor. Det är ytterst troligt att just minor skördade många offer även efter kriget. Anna Rita kan vara en sådan förlisning då hon försvann i Östersjön utan att lämna ett spår efter sig.

Fakta
Typ  Lastångare
Material
Tonnage493 brt   322 nrt   640 dwt efter förläng
Mått43,59 m efter förläng. 52,12 m x 7,58 m x 3,93m
MaskinÅngmaskin 650 hk
Fart
Byggd1895 av A/S Helsingørs Jernskips og Maskinbyggeri, Helsingør
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr2509
Signal
Klassad
Assurans
HemmaKöpenhamn
Ägare
Befälhavare
Besättning
På resaGdynia – Stockholm
FörlistJanuari 1949
Plats
OrsakOkänd. mina?
Last
POS
Djup
Sjk
ExnamnGUSTAF WASA – DAGNY

Historik

Anna Rita byggdes 1895 av A/S Helsingørs Jernskips og Maskinbyggeri, Helsingør som GUSTAF WASA, men måtten 43,59 x 7,58 x 3,93 m. Levererades samma år till Ångfartygs AB Stockholm – Lübeck, Stockholm för att omgående chartras av Nya Rederi AB Svea, Stockholm. Anna Rita kunde ta 15 passargerare fördelade i 5 hyttar med 3 personer i varje.

Rutten hon blev satt på var Stockholm – Norrköping – Lübeck, och Svea som chartrade henne köpte ångaren 1905 då hon för övrigt byggdes om och förlängdes med 8.53 m. Följande år blev det även Norrlandstrafik för denna skuta innan hon lördagen den 16 februari 1907 gick på grund vid Gösskären utanför Oxelösund, men hon bärgades och det blev åter en reparation.

Gick hon på en mina ???

Mars 1941 sålde Svea henne till A/S Hardsyssel, Danmark och hon döptes då om till DAGNY för att gå i trafik mellan de danska öarna med brunkol. Den 16 januari 1946 var det dags för ägarbyte igen, nu J.Asmussens Eftr, Köpenhamn som gav henne sitt slutgiltiga namn ANNA RITA

I januari 1949 lämnade Anna Rita Gdynia för att gå till Stockholm. Det var det sista man hörde av fartyget och av okänd orsak förliste hon i Östersjön med hela besättningen. En inte alldeles omöjlig orsak kan ju vara, att en av alla dessa minor som fortfarnade låg i vattnet, sänkte henne och där ligger hon fortfarande och väntar på att hittas.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.