Fakta | |
Typ | Skonertskepp |
Material | Ek och fur |
Tonnage | 221 brt, 196 nrt, byggd 69.5 nyläster, 207,48 ton |
Mått | 33,0 x 8,0 x 3,5 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1868 av O.L. Nordström/J.P. Jonsson i Tillingenabben |
Beställare | Rederi i Bromby, med O.N. Horndahl som huvudredare |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 804 |
Signal | HCMR |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Saltvik, Åland |
Ägare | Varvs och Rederi AB Viking, Saltvik Åland |
Befälhavare | Gustaf Adolf Söderlund (troligen) Han var befälhavare vid köpet 1918 |
Besättning | |
På resa | Yxpila – Aabenrå |
Förlist | 1919-10-06 |
Plats | Skäret Dynglasset, Utanför Järnäs -Sandö i Nordmalingsfjärden |
Orsak | Kollision med finsk skonert PYHÄMATAR i svår storm |
Last | Sparrar |
POS | N 63 27’ 7 X O 19 35’ 6 |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
REDARE | ||
1868 | O. N. Horndahl h.r. | Bromby |
1870 | P. N. Horndahl | |
1905 | Karl Evert Karlsson | Vårdö, Åland |
1918 | Varvs och Rederi AB Viking | Saltvik, Åland |
Källor:
Reglistan 804
Timmernabben sid. 37 Foto
Sjöolyckor i Västerbotten sid. 87
Norrlandsleden IIsid. 51
Eagle dyksite Vrakregistret
Skrivet av Göran Nilsson