Gotland och speciellt Hoburgen har skördat många offer genom åren och idag vet man inte vilka brädor som hör till vilket vrak. Anita är ett av vrak av nyare årgång och förliste så sent som 1979.
Fakta | |
Typ | Lustfartyg (motorgaleas) |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 71 brt 43 nrt 115 dwt (1977) |
Mått | 21,85 x 5,86 x 3,0 meter Djup i rum: 2.13 m |
Maskin | 160 Hkr |
Fart | |
Byggd | 1907 av Karl Johansson i Pukavik |
Beställare | p.r. Nils Oscar Glifberg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4745 |
Signal | SHRI / JQND |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Djursholm |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Ronehamn – Stockholm |
Förlist | 1979-07-24 |
Plats | Hoburgen |
Orsak | Läckage och motorstopp, drev iland och slogs sönder |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | HILDUR, (1907-1930) |
HISTORIK
ANITA byggdes som HILDUR i 1907 i Pukavik som en slätskonare för att partrederi i Skillinge. Byggkostnaden för henne var 14 000 kronor. Sin första motor fick hon 1920 då Hermansson satte i en 25 hk maskin. Just denna Hermansson som tragiskt omkom när HILDUR låg i Flensburg och den 26 februari 1929 fick brand ombord.
Dödsboet sålde fartyget vidare i januari 1930 och det var vid det köpet hon fick sitt namn ANITA. En större maskin monterades 1940 och 1943 blev hon omtacklad till en galeas. Via diverse ägarbyten pensionerades hon 1963 och blev lustfartyg med Stockholm som hemmahamn.
FÖRLISNINGEN
ANITA var sommaren 1979 på resa från Gotländska Ronehamn hem till Stockholm. Skrovet gick läck och till slut stannade maskin vilket gjorde fartyget dödsdömt då hon strax efter strandade. Det tog bara några dagar så var hon sönderslagen. Det hela utspelade sig den 24 juli 1979 och platsen var Hoburgen på Gotland och måhända kan det finnas spår kvar av henne än därute i bränningarna
REDARE | ||||
1907 – 1916 | p.r. Nils Oscar Glifberg | Skillinge | 14 000 kr | |
1916 – 1917 | p.r. Oscar Georg Hermansson | Nordvik | 15 april-1916 | |
1917 – 1930 | Oscar Gerog Hermansson | Nordvik | 27 dec.-1917 ensam ägare | 18 000 kr |
1930 – 1936 | p.r. Karl Oskar Amandusson | Grundsund | 27 jan.-1930 av dödsbo | 14 500 kr |
1936 – 1951 | p.r. Karl Georg Almqvist | Varberg | 19 aug.-1936 | |
1951 – 1960 | Tage Einar Davidsson | Hamburgsund | våren 1951 | 31 000 kr |
1960 – 1963 | p.r. Tage Erik Sjösten | Sandvik | mars-1960 | 19 000 kr |
1963 – 1974 | Carl Reuterskiöld | Djursholm | okt,-1963 | 14 000 kr |
Källa
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 180
Sveriges Skeppslista 1977 sid 16
Sjöfart och Sjömän sid 301
Båtologen 1-1981 sid 38
Svenska Seglare Och Motorseglare sid 44, 77
Skillinge – Skutor och Sjöfart sid 140, 141
Skaftö Sjöhistoria Del II sid 151
Skrivet av Göran Nilsson