Fakta | |
Typ | Lastångare, 2 mastad |
Material | Järn |
Tonnage | 927 brt, 712 nrt, 1 150 dwt (900 brt vid byggandet) |
Mått | 61,1 x 8,9 x 4,9 m |
Maskin | Compoundångmaskin från varvet på 480 ihk med maskinnr: 263 |
Fart | |
Byggd | Byggd 1880 (våren) vid Lindholmens varv, Götebor |
Beställare | Rederi AB Svea, Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1635 |
Signal | HQCD |
Klassad | |
Assurans | Svenska Ångfartygsassuransföreningen (lasten delvis assurerad) |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Nya Rederiaktiebolaget Svea, Stockholm |
Befälhavare | D. Levêrin |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Stockholm – Lübeck, Tyskland |
Förlist | 1898-12-29 |
Plats | Kråkelund, S om Västervik, mellan öarna Örö och Idö, Örö sankar |
Orsak | Grundstötning, bröts sönder i stormen 2 veckor efter förlisningen |
Last | Järn och styckegods, bl.a. dörrar (furu) |
POS | N 57°35′ 71 X E 16° 48′ 70 |
Djup | 15 |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Enligt ett protokoll från januari 1878 ansågs rutten Amsterdam – Malmö – Stockholm vara lönsam om man satte in ett tidsenligt fartyg på rutten. Rederiet begärde in anbud från svenska och engelska varv och fastnade slutligen för ett anbud från Lindholmens varv i Göteborg. Den nya ångaren somfick namnet Amsterdam blev färdig våren 1880, men redan efter ett par år byggdes hon om. Akterdäck fick en överbyggnad i jämnhöjd med överbyggnaden midskepps.
Ångaren fick även lite nya rutter och var vintertid en flitig besökare i Medelhavet med bl.a. Franska, Italienska, Portugisiska och Nordafrikanska hamnar då hon även gick på den s.k. Vintraden.
FÖRLISNINGEN
Mellandagarna 1898 var Amsterdam på resa från Stockholm till Lübeck med Styckegodsoch järn i lasten. Kommen till farvattnen utanför Örö Sankor, Västervik gick man på grundoch fartyget blev läck. Man satt rejält fast och besättningen gick i livbåtarna. Idö lotsstation var snabbt på plats och hjälpte tilloch från Oskarshamn gick bärgningsångaren MERCUR ut.
Vädret var inte det bästa och kylan påtaglig så fartyget började snabbt bli nedisatmedan manskapet fördes med lostens försorg till Idö. Inventarier och last började bärgas innan nordost vindarna tilltog till för att nå sin kulmen 2 veckor efter grundstötningoch fick Amsterdam att bli vrak.
Idag ligger Amsterdam på 15 meters djup och är ett dykmålväl värd ett besök. Trots viss skrotbärgning finns ångpannan samt delar av aktern kvar och spridda vrakdelar.
Skrivet av Göran Nilsson