Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 15 337,21 brt, 5 384 nrt, 20 630 dwt |
Mått | 171 083 x 22 006 x 13 442 meter (561,3 x 72,2 x 44,1 fot) |
Maskin | 2 st 8-cyl. 4-takts enkel verkande, Burmeister & Wain dislar Eff. 3.200 ihk vardera vid 110 varv/min. (cyl.diam. 29.1 tum slaglängd 47.4 tum) |
Fart | 11,4 knop |
Byggd | 1925 Deutsche Werft A.G., Hamburg (Sjösatt 20 Maj) |
Beställare | Axel Broström & Son, Göteborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7215 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Ångfartygs AB Tirfing, Göteborg |
Befälhavare | Ragnar Schütz |
Besättning | Besättningen i båtarna, men 5 man omkom innan räddning |
På resa | Sparrows, USA –Cruz Grande, Chile |
Förlist | 1942-02-02 kl. 20:15 |
Plats | 44 nm NO Cape Hetteras, 170’ utanför Atlanten, USA |
Orsak | Torpederad, 2 torpedträffarmed 6-7 min mellanrum |
Last | |
POS | N 36º X V 74º |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
OMKOMNA | |||
2:e Maskinist | Allan Harry Bergström | Göta | 1906-05-22 |
Matros | Malte Arvid Söderström | Stockholm | 1906 |
Matros | Karl Fredrik Hagman | Göteborg | 1897 |
Mässuppassare | Rolf Georg Ahlert | Göteborg | 1920 |
Besättningsman | Nils Torkelsen-Vik |
Källa
Brunos Vrakliggare sid. 119
Från Hjulångare till Atomfartygsid.149-150, 160, 187 skiss
SvensktSjöfolk i Krig och Fred sid. 199-201 foto
Komandobryggan Internet
Skrivet av Göran Nilsson