Fakta | |
Typ | Skonertskepp |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 282,76 brt, 253,62 nrt, Under däck: 250,67 |
Mått | 37,39 x 9,05 x 3,85 meter Djup i rum: 3.42 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1884 av Carl Nilsson, Timmernabben |
Beställare | p.r. Handelsbolaget C.A. Bank o Co i Helsingborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3659 |
Signal | HSFC |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Brantevik |
Ägare | p.r. Lars Nilsson (Brantevik) |
Befälhavare | Frans H. Olsson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Klagshamn – Luleå |
Förlist | 1911-09-20 |
Plats | Storsandsön SV-sidan i närheten av Rönnskär (Wasa i Finland) |
Orsak | Grundstötning, vattenfylldes, gick inte att bärga |
Last | Cement, Eternitplattor |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
ALDEBARAN byggdes 1884 av Carl Nilsson i Timmernabben för ett partrederi bestående av handelsbolaget C. A. Banck o Co, samt Bror Banck och Otto Banck. Hennes första befälhavare var kapten O. Olsson, Råå.
Hon kom 1890 att säljas till Norge och A/S Aldebaran, Möde men köptes tillbaks från Stavanger 1900 av Lars Nilsson i Brantevik för 22000: -. Som befälhavare utsågs då Anders Nilsson vilken dock kom att avlösas 1908 av Frans H Olsson.
FÖRLISNINGEN
ALDEBARAN var i mitten av september 1911 på resa från Klagshamn norrut mot Luleå med cement och eternitplattor. Den 20 sept. grundstötte man på sydvästsidan av Storsandsön vid Rönnskär. Besättningen räddade sig i egna båten och lämnade fartyget som blev vrak men senare kom att kondemneras.
Källa
Reglistan 3659
Vrakliggare 1880 -1980 sid. 35
Svensk Skeppslista 1910 sid. 134
Timmernabben sid. 28, 29
Skutor och Sjöfolk sid. 234
Skrivet av Göran Nilsson