Fakta | |
Typ | Motorslätskonert, 3-mastad |
Material | Ek/Bok |
Tonnage | 149 brt 127 nrt |
Mått | |
Maskin | Tuxham motor om 111 HK, monterad 1932 |
Fart | |
Byggd | 1922 av J. Petersen i Aerösköbing |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | OUOH (ex: NDPR) |
Klassad | |
Assurans | Danska Lloyd ́s i Köpenhamn |
Hemma | Marstal, Danmark |
Ägare | Valdemar Petersen, E B Kromann, Marstal |
Befälhavare | |
Besättning | 5 man, ingen omkom |
På resa | Lübeck – Hudiksvall |
Förlist | 1941-06-07 |
Plats | Storjungfrun fyr i V t N |
Orsak | Strandning och kantrade efter grundstötning vid Storgrund |
Last | 240 ton salt |
POS | N 61º 08′ 83 X E 17º 21′ 96 Ung pos |
Djup | 6 meter |
Sjk | 533 |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
ALBERT var i juni 1941 på resa från Lübeck till Hudiksvall med salt och man var nästan framme. Kvar var bara vattnen mellan Söderhamn och Hudiksvall, dock finns där ett för sjöfarten livsfarligt grund ”Storgrundet”. Det är ett geografiskt ganska stort område med flertalet grundtoppar som alla sträcker sig till strax under ytan, ingen sticker upp ovan ytan vilket gör det till ett lömskt grund.
ALBERT gick i ostnordostlig bris givetvis på där cirka 17:45 den 7 juni och gick läck. Man satte igång båda pumparna för att om möjligt få henne länsmen då vattnet steg sattes kursen mot land och Storjungfrun samtidigt som man sände ut nödsignal. Klockan 19:15 var man framme vid Storjungfrun och grundstötte cirka 300 meter från land, men gick loss och tog sig ytterligare 100 meter in mot land innan ALBERT stoppade, bara ett stenkast från fyren.
Efter ett tag krängde så ALBERT över på styrbordsiden och besättningen gick i livbåten, samtidigt som folket på fyren skickade ut en motorbåt för att undsätta besättningen ombord. Kort därefter sjönk ALBERT på 6 meters djup. Sjöförklaring gavs i Söderhamn den 17 juni 1941 samt blev fartyget förlistanmält i Marstal den 8 juli 1941och sjöförklaring/sjöförhör i Marstal den 11 augusti 1941
Skrivet av Göran Nilsson