Fakta | |
Typ | Lastmotorfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 686 brt 323 nrt 1 220 dwt |
Mått | 238.2 x 36.10 x 12.9 3/4 fot 73.0 x 11.3 x 3.9 m |
Maskin | Maskin: 10-cyl om 1000 hk, (varvets egen) |
Fart | 12,5 knop |
Byggd | 1863 – 1864 Påskallavik av byggmästare N. J. Carlsson OBS se ovan |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5005744 (Lloydsnr) |
Signal | EDFN |
Klassad | Bureau Verita |
Assurans | |
Hemma | Sevilla, Spanien |
Ägare | Naviera Serna S.A |
Befälhavare | |
Besättning | 1 pers (kapten) omkom |
På resa | Mönsterås – Uddevalla |
Förlist | 1969-09-22 |
Plats | Skäret Gösslingarna utanför Marstrand. Patenoster |
Orsak | Grundstötning i storm. Bröts i två delar |
Last | 675 ton pappersmassa |
POS | N 57º 53′ 552 X E 11º 26′ 609 |
Djup | 20 meter |
Sjk | 931 |
Exnamn |
HISTORIK
Systerfartyg med AGROTAI
FÖRLISNINGEN
Fartyget var på väg med 675 ton torr pappersmassa från Mönsterås till Uddevalla och grundstötte vid Pater Nosterskären. Fartyget blev stående på grundet. Först ut till haveriplatsen var lotsbåtarna. Då haveristen bedömdes stå stadigt på grundet och det ansågs för riskabelt för lotsbåten att ta sig in bland skären, avvaktade man med bärgning av besättningen. Livräddningskryssaren W.R Lundgren anlände till olycksplatsen ca en timme efter lotsbåten. Efter rådslag mellan båtarna via VHF, beslöts att tillkalla helikopter, då det under rådande förhållanden bedömdes som enda möjligheten att rädda besättningen. Således bärgades 19 av de 20 besättningsmännen, varav tre var barn och en kvinna. Befälhavaren omkom.
Bärgning: Fartyget sprängdes då Röda Bolaget bärgade lasten. Aktern låg länge kvar på ön med spolades sedan bort i en storm och sjönk på andra sidan ön
Källa:
Lloyds Register Of Ships 1965-66 *00578
Lloyds Register Of Ships1969-70 A-L sid. 52
Vrakinvent. Skagerack D://PDF/…
Vrak.net IT
Miramar* 5005744
Skrivet av Göran Nilsson