fbpx

AGNES (Galeas)

Öregrunds skärgård är “nerlusad” med vrak i dess olika skick, varav Agnes är ett av dessa. Hon gick liksom många andra fartyg tidigare gjort, gick inomskärs, på sin resa norrut. Dock var denna skutas öde att förlisa och delar av maskapet att dela hennes öde.

Fakta
TypGaleas (riggad vintern 1878)
MaterialEk/Furu på kravel
Tonnage61,56 brt, 49,37 nrt         Under däck: 45,51     Skeppslista 1913
55,11 brt, 52,49 nrt                                               Mätbrev 1884-06-04
Mått19.46 x 6.19 x 3.00 m     Djup i rum 2.21 m      Skeppslista 1913
19.81 x 5.79 x 2.19 m                                           Mätbrev 1884-06-04
Byggd1863 – 1864 Påskallavik av byggmästare N. J. Carlsson OBS se ovan
BeställareHandlaren Erik Callerström
Sjösatt
Levererad
Regnr2726
SignalHKDV
Klassad
AssuransOassurerad
HemmaHudiksvall
ÄgarePer Gustaf Engman, Hudiksvall
BefälhavarePer Gustaf Engman, Hudiksvall
Besättning3 man (Per och hans båda söner Olof och Algot)
På resaStockholm – Hudiksvall
Förlist1918-12-02 kl 04:00
PlatsBjörkholmens västsida, Sladderön, Öregrund
OrsakGrundstötning i sydlig storm och snöbyar, blev vrak
LastIngen
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK

Ja, får man tro detta bilbrev är Agnes byggd 1864 i Påskallavik, men i samtida skeppslistor nämns även ”1854 i Roslagen” som byggort och förbyggd i Påskallavik. Detta stärks även av att ”Fartygets byggnadsår, byggort samt byggmästarens namn hafva ej kunnat utrönas.” skrevs när Agnes inregistrerades 1895. Jag har även info. som säger 1849 Lindholmen, Göteborg.

Som många andra fartyg ”vandrade” hon runt i Sverige och hemmahamnarna var många, Kivik, Vätö mm, innan hon till slut hamnade i Hälsingland. Först i Njutånger (Nils Engman 500:-) och sedan i Hudiksvall då Per Gustaf Engman tog över henne.

FÖRLISNINGEN

Hösten 1918 låg Agnes i Stockholm och sökte en sista last att segla hem till Hudiksvall med. Ombord fanns Per med sina båda söner Algot och Olof som besättningsmän. Den 20 november insjuknade Olof och när han inte blev bättre beslutades det att man skulle segla hem för vintern.

Månadsskiftet nov./dec. kastade man loss och satte kurs genom Stockholms skärgård. Furursund klarades av och man närmade sig Öregrund natten till den 2 dec. Tidigt i morgontimman (kl.04) var man i farleden innanför Sladderön, vädret var uselt med sydlig storm och snöbyar. Det gick sig inte bättre än att Agnes i mörkret gick rakt upp på hällan väster om Björkholmen invid Sladderön.

Där satt man fast och det gamla fartyget verkade ge upp kampen mot tiden och ville inte gå loss. Man lyckades ta sig iland och Olof som ju var sjuk fick bästa omhändertagande av folket på ön liksom dom andra två i familjen. Olofs tillstånd blev allt sämre och kl 6 på morgonen den 19:e dec. avled han endast 19 år gammal. Av allt att döma var det Spanska sjukan, som ju härjade lite var stans i Sverige just då. Den 22:a begravdes han i Öregrund och det var dags för resten av familjen att göra klart för hemresa.

Agnes som nu legat kvar på förlisningsplatsen i 3 veckor lyckades Per sälja till Forsmarks Bruk för 2.700 :-. Köpekontraktet skrev under 1919-04-05 och avsikten var att bärga henne och använda skrovet som pråm. Det visade sig senare att Forsmark missbedömt svårigheten med bärgning och man gav slutligen upp och lät Agnes ligga kvar där hon låg.

BEFÄLHAVARE
1864P. Frans Johansson
1864-1865Carl August Hellsten
1866-1869Henrik HallbergKivik
1869-1873Nils NilssonKivik
1873-1875Anders Victor ScherlundKulla, Kroksmåla
1875-1880Jan MattssonSalnö, Väddö socken
1880-1884Oklart, ev. ovan
1884-1887Carl Erik ErikssonTrästa, Häverö
1887-1890Mathias MattssonNorrby, Häverö
1899-1918Per Gustaf EngmanHudiksvall
Redare
1964-1866Erik Callerström
1866-1873Henrik HallbergKivik
1873-1875Anders Victor ScherlundKulla, Kroksmåla
1875-1880Anders AnderssonSamkarby by, Väddö
1880-1884A.P. Jansson 3/8, L.E. Thorin 1/4Vätö socken (Jansson)
1884-1887Carl Erik ErikssonTrästa, Häverö
1887-18951887-1895 Skebo Bruk (Gustaf Reinhold Öhman)Edeboviken, Häverö
1895-1899Nils EngmanFegerde by, Njutånger
1899-1918Per Gustaf EngmanHudiksvall

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.