Agnes var förvisso en finsk bark men hade strax före förlisningen seglat för Skillinge under 10 år. Hon avgick 1912 från Raumo och hördes aldrig mer av och det blev ångaren Adele som blev budbärare till det tragiska slutet vid Bornholm.
Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek/Bok |
Tonnage | 313,32 brt 298,40 nrt 321,45 brt 282,27 nrt Under däck: 279,43 SL-1910 |
Mått | 36,0 x 8,2 x 4,32 meter 35,40 x 8,23 x 4,45 meter Djup i rum: 4,29 m SL-1910 |
Maskin | |
Byggd | 1877 Seedorf av G. Krüger |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 188 Raumo Sverige 3835 |
Signal | VDKF Sverige JMCF |
Klassad | |
Assurans | Oassurerad (last assurerad) |
Hemma | Raumo |
Ägare | Kapten August Nilsson, Raumo men redas av Isak Emil Peräntie |
Befälhavare | |
Besättning | Alla omkom |
På resa | Raumo – Flensburg |
Förlist | Maj 1912 |
Plats | Bornholm |
Orsak | Okänd. förlist med man och allt under svår storm |
Last | Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | FRITZ VON DERLANCKEN |
HISTORIK
AGNES byggdes 1877 av C. Krüger i Seedorf med namnet FRITZ VON DERLANCKEN och fördes av befälhavaren Freese. Hon redades i början av 1890-talet av C. A.Beug i Stralsundmen kom 1894 att övergå till Schütt & Ahrensi Stettin. I februari 1901 köps hon till Sverige och Skillinge för 18,000 kr och säljare då var Fritz Biedenweg och ett partrederi bestående av 24 delägarevar köpare. Som huvudredare utsågs köpman Fredrik Norberg med sina 2/38 delar och befälhavare blev sjökapten Anton Bengtsson (8/38-delar).
Anton Bengtsson köpte alltmer andelar och utsågs i januari 1910 till nyhuvudredare då han ägde 18/38 delar. Dock varade det inte så länge utan den 22 april såldes AGNESf ör 4,300 kr till kapten August Nilsson, Raumo men redas av Isak Emil Peräntie.
FÖRLISNINGEN
AGNES avgick trälastad i maj 1912 från Raumo med destination Flensburg men försvann någonstans på vägen. Den 22 maj kom rapporter från Kiel att lastångaren s/sADELE nära Bornholm påträffat vrakdelar från ett fartyg. Bland annat fann man 2 lik med flytvästar märkt ”Agnes Raumo” liggande på en räddningsflotte gjord av trä.
Man misstänkte kollision, förmodligen utifrån vrakdelarna man fann i vattnet och då kommer givetvis frågan. Vem kolliderade hon med och hur gick det för detta fartyg? Den troligaste orsaken är nog ändå den svåra storm som rådde i området som blev övermäktig för det till åren komna fartyget.
Källa:
Reglistan 3835
Sveriges Skeppslista 1910, sid 134, 135
Skånska Sjöfartens Historia, sid 277
Skutor och Sjöfart – Skillinge, sid 55 foto
Länsi-Suomi (lokaltidning) 1912-05-23
Skrivet av Göran Nilsson