Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Ek/Furu |
Tonnage | 63 brt, 37 nrt, 90 dwt |
Mått | 19,21 x 6,20 x 2,80 meter. Djup i rum 2,28m |
Maskin | 50 hk |
Byggd | 1923 på A.B. E. Holms skeppsvarv i Råå |
Beställare | p.r. i Höganäs |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7010 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hamburgsund |
Ägare | Sölve Berthold Pagander |
Befälhavare | Sölve Berthold Pagander |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Göteborg – Malön |
Förlist | 1959-03-17 |
Plats | ca. 150 m från spetsen av södra Testeskär NO om Paternoster |
Orsak | Strandning och drogs otätad av grundet, sjönk inom 1,5 min |
Last | Fisk i lådor i rummet / Ingen last på däck (60 lådor bärgade) |
POS | N 57º 55´ 50 X Eº 31´55 |
Djup | 25 |
Sjk | |
Exnamn |
HISTORIK
AGNE byggdes på A.B. E. Holms skeppsvarv i Råå 1923 i ek och furu på kravel och var galeasriggad och råseglare. Det var ett partrederi i Höganäs med skepparen Nils Valfrid Nilsson som ägde skutan. Ett smärre haveri var hon med om 1924 då hon blev påseglad av en dansk motorseglare utanför Limfjorden och fick svåra bogskador. Dansken hjälpte AGNE in till Hals där hon reparerades provisoriskt för att sedan gå in till Vikens varv. Sin första hjälpmotor fick hon den 30 mars 1925 då en 25 hk Skandia-motor monterades, dock fick hon en 50 hk maskin runt 1950. AGNE kom att bli Höganäs trogen under en lång tid och även bästemannen Johan Larsson i Lerberget var ombord ända till försäljningen till Hamburgsund och Sölve Pagander. I Sveriges Skeppslista 1951 är hon hemma i Höganäs men i 1953 års lista är det Hamburgsund, dock kvarstår Nilsson som skeppare. Men från år 1955 är det bara Pagander ända till förlisningen.
FÖRLISNINGEN
Agne var den 17mars 1959 på resa från Göteborg med fisk i rummet mot Malön, men i vägen var skärgården i Paternoster med dess grynnor och skär. Grundstötte den vid Stallarna som ligger nordost om S.a Testeskär utanför Tjörn. Som brukligt är försökte man dra henne loss och lyckades även med detta. Dock hade man här gjort det fatala misstaget att inte täta henne medan hon stod fast utan när han kom loss läckte hon som ett såll och sjönk inom 1,5 min
Källa:
Reglistan 7010
Vrakliggare 1880 -1980 sid 155
Svensk Skeppslista 1951 sid 148, 149
Svensk Skeppslista 1953 sid 148, 149
Svensk Skeppslista 1955 sid 150
Svensk Skeppslista 1957 sid 152
Svensk Skeppslista 1959 sid 158
Svenska Seglare Och Motorseglare sid 20, 21, 74
Skrivet av Göran Nilsson