Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 427,51 brt 288,82 nrt Under däck: 370,11 |
Mått | 43,90 x 7,42 x 4,25 meter Djup i rum: 4.68 m |
Maskin | 208 IHK |
Fart | |
Byggd | 1874 Göteborgs Mekaniska Verkstad (byggnr 175) |
Beställare | Rederi Ab Ran, (O. Dahlström), Stockholm |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1486 |
Signal | HLMJ |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | Dansk Genforsikrings AB |
Hemma | Sölvesborg |
Ägare | Rederi AB Sölvesborg (N. Fremberg) |
Befälhavare | K. A. Olsson |
Besättning | 14 pers. (11 män + 3 kvinnor) togs upp av galeasen Magnus, (Sverige) |
På resa | Stockholm – Raumo |
Förlist | 1916-11-03 |
Plats | Raumo, ca. 6 nm ifrån Kusten |
Orsak | Sänkt av ubåt nr: 22, sjönk |
Last | 586 ton Styckegods varav 45 ton på däck |
POS | N 61° 06′ X E 21° |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Ägir byggdes 1874 i Göteborg för rederi Ab Ran, Stockholm,men kom tidigt tillbaks till Göteborg och redan i 1877 års skeppslista är det ”Götet” som är hennes hemmahamn och för övrigt var i samma lista J.F. Aminof befälhavare, 52hk och 330 ton är andra fakta. Göteborg blev hon trogen tills den 14:e november 1912 då Rederi Sölvesborg köpte henne.
FÖRLISNINGEN
Ägir avgick torsdagen den 26 oktober 1916 från Stockholm med destination finska Raumo. I lastrummet fanns bland annat kaffe, järn, stångjärn, slipstenar, separatorer och maskingods. På grund av det hårda vädret kom man bara till Öregrund och fick inför överfarten invänta bättre väder.
I början av november gav man sig då av och fredagen den 3 november var man hunnen till cirka 6 sjömil utanför Niemi Santakari båk när klockan 06:30 en ubåt uppenbarade sig. Det visade sig vara den tyska U 22 som ju haft ”dukat bord” i dessa vatten och var den ubåt som sänkte ett flertal av de svenska ångarna.
En officer sattes ombord på Ägir för att undersöka skeppspapperna och han förklarade lasten som krigskontraband och Ägir skulle därmed sänkas. Trots protester från befälhavare Olsson placerades sprängbomber ut och manskapet gick i båtarna med endast en mindre mängd tillhörigheter.
När dessa sprängbomber exploderade sprängdes Ägir sönder och började inom kort att sjunka. Besättningen togs tillsammans med Jönköpings besättning ombord på den svenska galeasen Magnus och infördes till Raumo.
REDARE | |||
1874 – 1877 | Rederi Ab Ran | O. Dahlström | Stockholm |
1877 – 1900-08 | Förnyade Ångfartygs AB Götha | H. Sternhagen | Göteborg |
1900 – 1912-11-14 | Ångfartygs AB b Heimdahl | Josef Emanuel Manne | Göteborg |
1912 – 1916-11-03 | Rederi AB Sölvesborg | N. Fremberg | Sölvesborg |
Källa
Reglistan 1486
Brunos Vrakliggare sid. 54
Svensk Skeppslista 1877 sid. 282-283
Svensk Skeppslista 1910 sid.
Svensk Skeppslista 1913 sid. 124-125
Båtologen 5-90 sid. 199, 200 Foto
Svenska Handelsflottans Krigsförluster 1914-1920 sid. 269, 270
Skrivet av Göran Nilsson