Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 2 399,38 brt 1.675,85 nrt 3.950 dwt |
Mått | 88.76 x 13.48 x 5.84 meter. Djup i rum: 6.00 m |
Maskin | T 3-cyl 22″, 37″ & 60″ x 39″, om 225 nom hk (varvets egen) |
Byggd | 1917 av N V Boele ́s Scheepswerven en Machine Fabriek, Bolnes |
Beställare | Ab Kattegatt (Herman Swensson), Helsingborg |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6088 |
Signal | SJHA |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Rederi Ab Gefion, Helsingborg |
Befälhavare | Nils Bertil Siegård |
Besättning | 14 pers omkom |
På resa | Luleå – Tysk Nordsjöhamn |
Förlist | 1942-06-22 |
Plats | Bläsinge O Öland |
Orsak | Torped i BB-sidan av ryska SC 317 (sjönk på några sekunder) |
Last | 3 700,3 ton järnmalm i rummet. Ingen last på däck |
POS | N 56º 36’ 68 X E 16º 46’ 62 |
Djup | 28 |
Sjk | |
Exnamn | SIGNE (1917 – 1918), VETTERN (1918 – 1919), H. UNER (1919 – 1922) |
HISTORIK
Ada Gorthon beställdes av det svenska rederiet Ab Kattegatt (HermanSwensson) i Helsingborg med namnet Signe.
På grund av kriget kunde man dock inte överta fartyget från varvet utan man sålde det i stället i februari1918 till Rederi Ab Helsingborg som satte henne i trafik våren 1919 med namnet Vettern.
Rep 1939
FÖRLISNINGEN
REDARE
1917 – 1918 | Ab Kattegatt | Helsingborg | SIGNE | |
1918 – 1919 | Rederi Ab Helsingborg | Göteborg | VETTERN | februari |
1919 – 1922 | Rob. Göhle | Norrköping | H. UNER | nov för 3 250 000 kr |
1922 – 1942 | Rederi Ab Gefion | Helsingborg | ADA GORTHON | juni |
Källa:
Reglistan
Brunos Vrakliggare
Sveriges Skeppslista, sid 40
Båtologen 5-1995, sid 221
Matte, div. skitsnack:-)
Skrivet av Göran Nilsson