Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 2 071,53 brt, 1 378,28 nrt, 3 650 dwt |
Mått | 99,98 x 13,59 x 5,74 meter Djup i rum 4,8 meter |
Maskin | 9-cyl 2SA, B & W om 3000 hk |
Byggd | 1946 Eriksbergs Varv, Göteborg |
Beställare | Rederi AB Svenska Lloyd, Göteborg |
Sjösatt | 4 december 1945 |
Levererad | 28 februari 1946 |
Regnr | 8754 |
Signal | SIXT |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | Svenska Ångfartygs Assuransförening |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Rederis AB Svenska Lloyd, Göteborg |
Befälhavare | N. H. Åkesson (förde henne hela tiden) |
Besättning | 25 + 10 passagerare (ingen omkom) |
På resa | Stockholm – Cadiz |
Förlist | 1947-04-12 |
Plats | Minsvepta rännan i Falsterbo (Falsterbo fyr i 105º och Stevns i 223º) |
Orsak | Minsprängd kl 18:55 i aktern. Överdelen i ytan |
Last | 2 839 ton pappersmassa i rummet/162 ton dito på däck |
POS | N 55º 24’ 454 X E 12º 38’ 285 |
Djup | 13 |
Sjk | 271 |
HISTORIK
Acacia byggdes 1945/46 och sänktes i april 1947 så det finns inte mycket att säga om hennes historia
FÖRLISNINGEN
ACACIA lämnade Stockholm kvart över 5 på eftermiddagen den 10 april 1947 för att gå till Cadiz. Ombord hade man 3001 ton pappersmassa, 219 tondiesel, 120 ton vatten samt 10 passagerare. Efter två dygn var man nere vid Trelleborg och där tog man ombord lots 16.15 och passerade pricken vid Blenheimsgrundet 17.34. Det var mycket is i vattnet som till och från orsakade problem och man fick stoppa av den anledningen 18,08 för att redan 18,19 fortsätta sin färd.
18,55 märktes en kraftig explosion akteröver och man gjorde stopp i maskin samt pejlade 3:an och 4:ans rum vilket visade att fartyget var läck. Någon omedelbar fara för manskapet förelåg inte förutom själva explosionen, då SAMELAND gick cirka 300 bakom ACACIA och kom nu upp vid sidan. Vattnet steg snabbt i rum 4 och klockan 19,15var det över huvuddäck och ACACIA började nu få babord slagsida.Vid 11-tiden på kvällen var slagsidan 20 grader och man övergav fartyget i livbåtarna och togs upp av SAMELAND.
Eftersom det var en magnetmina var marinen framme och minsvepte i området för att se om fler minor fanns kvar och detta arbete beräknades vara klart den 20 maj 47 då NEPTUN och HERMAS skulle försöka bärga henne. Dock kunde man konstatera att vattnet fått lasten att svälla och sprängt sönder skrovet så bärgning var utesluten.
1951var man framme och bärgade cirka 2000 ton av lasten som under åren på botten fyrdubblats i värde och det var den dansken Henry Andersen som utförde arbetet. Man gav sig även på skrovet och lämnade bara ena fartygssidan.
Källa:
Reglistan 8754
Brunos Vrakliggare sid 134
Svensk Skeppslista 1947 sid 142
Svenskt Sjöfolk i Krig och fred VOL 1 sid 175, 176 foto
Komandobryggan IT Foto sjösättningen
Skrivet av Göran Nilsson