Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 3 129,63 brt, 2 049,09 nrt, 4 900 dwt |
Mått | 102,64 x 14,30 x6,40 meter Djup i rum 6,39 m |
Maskin | 1 100 Hk |
Fart | |
Byggd | 1913 Götaverken Mekaniska Verkstads Ab, Göteborg. Nybygge 333 |
Beställare | Rederi AB Luleå-Ofoten (Grängesbergsbolaget) |
Sjösatt | |
Levererad | Mars 1933 |
Regnr | 5430 |
Signal | SFLN / JTFH |
Klassad | British Corporation |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Trafik AB Grängesberg-Oxelösund (M. Waldenström) |
Befälhavare | R. Ågren |
Besättning | 30 man (1 man omkom, Smörjaren Arthur Thorman) |
På resa | Rotterdam – Stockholm |
Förlist | 1943-04-11 |
Plats | Nordsjön utmed tyska kusten |
Orsak | Minsprängd, kantrade och sjönk |
Last | 4 480 ton kol och kocks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Abisko byggdes som enkeldäckad med maskin akterut vid Götaverken i Göteborg med byggnummer 333 och levererades i maj 1913 till Rederi AB Luleå-Ofoten, vilket var namnet pårederiet vid den tiden, det kom jus enare att heta Trafik AB Grängesberg-Oxelösund, och hennes första befälhavare var N.A. Andersson, vilken kom att följas av J.E. Pettersson, A.E. Sonander, E. Nordquist, A.H. Odenstrand innan Ågren tog över och var hennes kapten vid förlisningen.
Abisko var liksom många andra ångare inblandad i olyckor, en olycka var den 21 april 1921 när S/S Denetown, (England) körde på Abisko och ett stort hål uppstod. Ny motor fick Abisko 1927 och faktiskt blev hon sänkt på nästan samma plats några månader innan hennes slutgiltiga öde. Det var den 9 november 1942 som hon torpederades av en engelsk motortorpedbåt och fick tvåans lastrum vattenfyllt. Efter att ha vräkt 1 000 ton koks i sjön fördes hon in till Emden för reparation innan hon 3 månader senare ger sig ut på haven igen
FÖRLISNINGEN
Abisko var i april 1943 på sin resa från Rotterdam mot sin hemmahamn Stockholm. Kommen till farvattnen i Nordsjön hördes vid 1-tiden på natten en kraftig explosion då en mina exploderade under maskinrummet. Ett kraftigt hål i skrovet och hon började omgående sjunka. Smörjaren Arthur Thorman som vid tillfället befann sig i maskinrummet omkom, troligen direkt vid explosionen och följde fartyget till botten.
Även andra ur besättningen tog skada av explosionen och t.ex. andremaskinisten blev svårt bränd på händerna medan de övriga fick smärre skador. Ett tyskt patrullfartyg kom till undsättning och tog upp den 30 manstarka besättningen. Efter en timme gick Abisko till botten och då avgick patrullbåten in till Cuxhaven där man satte iland besättningen
Källa
Reglistan 5430
Brunos Vrakliggare sid. 124S
vensk Skeppslista 1913 sid. 36, 37
Svensk Skeppslista 1941sid. 40, 41
Sveriges Handelsflotta 1913 sid. 101, 102. 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112 foto
Svenskt Sjöfolk iKrig Och Fred Vol. I sid. 173, 174 foto
Handelsflotta Och Sjöfart sid. 162, 462
Skrivet av Göran Nilsson